KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

Whitsundays en surf-blamage

Maandag zijn we vertrokken op een 3daagse zeiltocht langs de Whitsundays eilanden. Op een ruimte van 4 bij 7 hebben we met 12 man geslapen. Erg knus! Het weer tijdens de cruise viel jammergenoeg erg tegen. Het was winderig en bewolkt waardoor de hoge golven continu op en over de boot sloegen. Iedereen was drijfnat en de laatste dag was de boot zelfs gevuld met gele regenjassen. Jaja, goed bericht voor de thuisblijvers! Door het slechte weer konden we zelfs niet naar Whitehaven Beach, het beroemde parelwitte strand. De golven waren de 2e dag namelijk zo hoog dat Ronald niet eens lekker rustig in zijn bedje kon blijven liggen en Edward een bult op zijn hoofd heeft gekregen aangezien hij naar de wc ging tijdens een paar hoge golven.

Wel waren er veel gezellige jongeren op de boot en hebben 2 nachten gepartyd met veel goone in de baaitjes van de Whitsundays. Ook hebben we mazzel gehad aangezien we met het snorkelen toch nog even 2 uurtjes zon hebben gehad. Hier hebben wij wel erg mooi koraal gezien en vooral hele mooie vissen.
Edward en Ronald zijn die dag ook nog gratis gaan duiken aangezien we een mooie deal hebben gesloten bij het boeken van de boot. Het was een geweldige ervaring en we zijn tot 8,5 meter diep geweest! Hier hebben we kunnen zien dat het koraal wel degelijk erg mooi kleurrijke koralen en vissen tot een meter groot gezien.

Aan land gekomen zijn we door gereden vanwege het slechte weer terwijl ons nog de hele dag aan het golven was. We reden ditmaal met zn 4-en aangezien een Duits meisje van de cruise dezelfde kant op moest. In Mackay zijn we gaan overnachten, mmmkay. Hier hebben we een zeer leuke avond beleefd met wat Nederlanders en Duitsers op een camping waar voornamelijk, zoniet helemaal laveloze, mijnwerkers verbleven mmmkay. Ook hebben wij een tip uitgeprobeerd die we van een Nederlander hebben gekregen. Met behulp van een paar wattenstaafjes kunnen we vanaf nu af aan gratis wassen en drogen! Rond 12 uur s `avonds stonden alle 10 de wasmachines aan. Dus Ma, wassen is makkelijker dan we dachten!

Ook donderdag hebben we veel gereden en zijn we gestrand naast een snelweg net voor Rockhamton. Vrijdag zijn we naar de botanische tuinen in Rockhampton en een kleine dierentuin dierentuin. Die avond hebben we gekampeerd naast lake Awoomba. Dit was echt een prachtig meer! Hier hebben we, met behulp van een local, back to the nature, gebbqd. Met behulp van slechts 1 krantpagina, bladeren en takken hebben we hier heerlijk kunnen barbequeen. Edward en Ronald denken dat zelfs oom Bart hier een puntje aan kan zuigen! De foto’s hiervan komen ook binnenkort online, die je mbv de link rechtsonder in de site kan zien en downloaden via Picasa.

Zaterdag zijn we aangekomen bij de eerste surfbeach, Agnes Water. Helaas blijken we niet de echte surfdudes te zijn als dat we ons hadden voorgesteld! We konden namelijk net zo goed surfen als dat Peter S. op een luchtbedje kan klimmen, Sander kan keepen, Sjoerd kan voetballen, Imro kan rijden, Ruiters kan squashen, Van Ederen weet hoe het moet en Peet Koppes een bank naar beneden kan krijgen. Niet erg goed dus...

We hebben onderhand in het wild al veel dieren gezien. Bij het reef vele soorten vissen, schildpadden, dolfijnen en haaien. Ronald en Jeroen hebben tijdens het snorkelen trouwens ook een squidward gezien! Ook zijn er heel veel mooie vogels waarvan Auwel alleen maar durft te dromen deze in zijn volliere te hebben. De mooiste papagaaien, cookabuuras en parkieten vliegen hier rond. Daarnaast zijn we ook al een paar wilde kangoeroes tegen gekomen. Ronald denkt zelfs kamelen te hebben gezien tijdens het rijden (echt waar!).

Op dit moment zitten we niet in het zuiden van Queensland. In Cairns, waar we een week geleden waren, binnen 2 dagen 40cm regen is gevallen. Daarnaast zijn er in het zuiden van Australie bosbranden. Waar wij nu zitten, zitten we dus precies goed!

De camper beginnen we ook steeds beter te leren kennen. We kwamen erachter dat we achterwielaandrijving hebben toen deze wielen steeds verder in de modder wegzakten en Jeroen en Edward na het duwen flink onder de modder zaten. Tevens kunnen we de hoogte van de camper (2,5 m) beter inschatten. Dit kwam nadat we aardig wat bekijks kregen toen we bij het winkelcentrum een hangende lat van 2,4 meter kopten met de camper.

Al met al heeft alles ons de afgelope weken niet heel erg mee gezeten, maar we houden het daarentegen nog zeer goed uit!

De Australisch groeten,

Edward, Jeroen en Ronald

De 2e mooie week!

Allereerst willen wij alle 3 iedereen bedanken voor de felicitaties!! ook de reacties die wij krijgen op onze blog vinden we erg leuk :)

Zoals verteld is door omstandig de verjaardag van Jeroen beperkt gebleven tot het kijken van rugby, maar is daarentegen de verjaardag van Ronald en Edward gevierd op het great barrier reef. Na 2 uur zijlen vanaf Cairns kwamen we aan bij het reef. Het reef was een leuke ervaring, maar hadden er wel wat meer van verwacht aangezien het niet overal even kleurrijk was en de hoeveelheid vissen ook minder was. Toch hebben we een mooie dag gehad en kom je de mooie stukken koraal af en toe tegen. Daarnaast hebben we dolfijnen gezien en met schilpadden en haaien gezwommen. Geweldig om achter deze beesten aan te zwemmen en ze op een meter afstand te kunnen zien!

De volgende dag konden we eindelijk richting het zuiden en zijn gekomen tot het Paluma range national park. Om bij onze overnachtingsplek (Jourama Falls) te komen zijn we via zandwegen en 2 kreekjes gereden met onze camper. Hier bleken wij de enigen te zijn op een camping midden in de bossen en omringt met massale rotspartijen waardoor meer dan 10 watervallen zijn gecreeerd. Bij de kreek naast de camping kwamen en stuk of 10 kleine schildpadden letterlijk naar ons toezwemmen. Daarnaast liep er een wildzwijn rustig naar eten te zoeken en sprong een kangaroe snel weg de bossen! Het was een heerlijke mooie rustige camping waar we het ook niet erg vonden onze behoeften te doen in een wc met een gat van 5 meter diep en buiten een koude douche te moeten nemen tussen enkel 4 spaanplaten.

Na rustig te zijn opgestaan zijn we doorgereden via Townsvill naar Homehill. Een flink stuk zonder bijzonderheden. Bij een informatie punt werden wij gewezen op een plaatselijke gratis camping in Homehill dat leuk scheen te zijn. Daar aangekomen bleken het parkeerplaatsen te zijn die naast een treinspoor stonden dat erg veel lawaai maakte wanneer er een trein langs kwam! Toch stonden alle plekken bijna vol en aangezien het donker werd besloten we te blijven staan en vroeg weg te gaan. Tijdens het eten ontmoeten we 2 Fransen die ons vertelden dat zij en veel van deze campeerders verderop werkten in een watermeloenen en paprika boerderij. Deze verbleven hier aangezien het gratis was en zij zo moe waren dat ze toch wel konden slapen. Zij verwezen ons door naar een grasveldje iets verderweg waar we ook gratis mochten camperen. Die volgende morgen dus vroegop gestaan en weg, want ook dit grasveld naast tennisbanen, een paarden renbaan en met een goor toilet gebouw verdient eigenlijk geen plekje in deze blog.

Vandaag staat Airlie beach op onze eindbestemming. Een uitgaansplaatsje waar je de tours kan boeken naar de Withsunday Islands. Deze eilanden met hun stranden behoren tot de mooiste van de wereld. Aangezien deze tours erg prijzig zijn en we er zeker van willen zijn besluiten we de volgende dag wat meer moeite te doen een goede tour de boeken. Deze avond sluiten we af in een barretje waar we voor $21,- 3 biertjes bestelden. Uitgaan zit er dus iets minder in hier in Australie omdat dit een normale prijs schijnt te zijn. Een tour boeken blijkt lastige opgaaf te zijn. Elke boot is de beste boot , elke boot is het goedkoopst, elke boot heeft het leukste personeel enzovoort. Na 2,5 uur besloten we voor maandag een tour met 2 overnachtingen de boeken op een (race) zijlboot, naar deze geweldige eilanden!

Op zondag hebben wij een rustdagje ingepland aan de Lagoon. Heerlijk weer was het! Dat is vandaag (maandag) wel iets anders nu we de tour gaan doen. We hebben de eerste regendruppels gehad sinds we zijn aangekomen, maar hopen dat het weer open gaat breken zoals het de voorgaande dagen ook deed. We hebben er iig wel zin in!

Groeten Edward, Jeroen en Ronald

Cairns en cape tribulation

De 2e dag in Cairns hebben we rustig aan gedaan aangezien we nog moesten bijkomen van onze jetleg. Wij hebben ons goed vermaakt door wat te zwemmen in de lagoon en te voetballen met een groep Duitsers en Brazilianen. 's Avonds hebben we nog een biertje gedronken met een Duitse jongen, die we ontmoet hebben tijdens de heenvlucht, en enkele locals op een terrasje in Cairns.

De volgende dag konden we de camper ophalen! Prima camper. Best schoon en de ruimte van de camper valt ons ook mee! Meteen gaan touren richting Port Douglas, waar een heel mooi strand is om vervolgens door te te rijden naar Cape Tribulation, een stuk tropisch regenwoud wat loopt tot op het strand, dat alleen te bereiken is per ferry. Super mooi gebied, overal regenwoud en rijdend op de smalle bergwegen zijn er veel mooie foto's genomen. Helaas bereiken we het strand nog niet omdat de avond valt. We besluiten bij een camping achter een bezinepomp te kijken. Er was niemand aanwezig dus we besloten lekker een plekje te pakken. Maar toen we de camper probeerden te starten ging het mis. De sleutel wilde niet meer omdraaien.
Na een uur wachten kwam de lokale roadservice, een beetje vreemde man (Bob) die volgens ons een paar bier op had en met dubbele tong aan het praten was. Hij bleek ons niet te kunnen helpen aangezien we een sleutelmaker nodig hadden. Nadat we volgende dag (zaterdag) met de camperorganisatie hadden gebeld bleek dat we pas maandag geholpen konden worden. Lekker dan....eerste dag is de camper meteen stuk en nu stonden we in de middle of nowhere in het regenwoud op een camping.

De camping eigenaar bood ons gelukkig gratis onderkomen aan en twee tenten om in te overnachten. We mochten zelf een plek uitzoeken waardoor we uiteindelijk een geweldig uitzicht op het regenwoud hadden. De volgende dagen besloten we het beste van te maken en zijn we liftend naar Maison swimming hole gegaan, een zwemplaats in het regenwoud, en vanuit daar zijn we doorgelopen naar Cape Tribulation. Super mooi, maar helaas konden we niet te lang blijven aangezien we zeker voor het donker thuis wilden zijn en we liftend terug moesten. Uiteindelijk ging dit makkelijker dan verwacht en waren we snel thuis. Terug op de camping hebben we voor het eerst tijdens de reis gebbqd!

De volgende dag was het feest aangezien Jeroen jarig was. We zijn die dag s`morgens met 2 Engelsen naar Cow Bay gegaan en s`middags met de campinghouder en andere locals naar de WK rugby wedstrijd Australie vs. Zuid Afrika gekeken die werd gewonnen door de eerstgenoemde. Tijdens de wedstrijd komen wij er steeds meer achter dat dit een alcoholisten dorp is en iedereen onder invloed rijdt. 1 van de stamgasten vertelde ons dat er in Cape Tribulation bijna geen politie komt. Zodra er politie op de ferry zit word het hele dorp ingelicht en is er bijna niemand meer op de wegen te bekennen. Ook werd ons vermoeden over Bob de automaker van tafel geveegd. Iedereen kende hem, en bij een paar bier zou hij het niet gelaten hebben!

Na de wedstrijd moesten we eerst bier blikjes aan de kant schuiven om zitplaats te maken in de auto van de camping eigenaar. Rijdend onder genot van een biertje bracht hij ons naar de camping en zijn we met hem en andere camping gasten gezellig gaan barbequen. We konden het erg goed vinden met de campinggasten, zo zijn we bijvoorbeeld al voor een bbq uitgenodigd aan de Gold Coast door Australische Nederlanders.

De volgende dag werden we snel weggesleept. Door miscommunicatie kregen we uiteindelijk in Cairns een nieuwe, betere, camper aangezien wij niet nog een dag wilden wachten. Opgeteld met onze vergoeding en onze geweldige ervaringen bleek het achteraf toch een geweldige weekend te zijn!

Vandaag zijn we aangekomen in Cairns, waar Ronald en Edward een mooi verjaardag in het verschiet hebben op het great barrier reef.

De prijzen hier vallen erg tegen, voor een fles en een blikje bier in de supermarkt betaal je al een euro en sigaretten zijn zelfs 12 euro. We zijn erachter gekomen waarom de Aussies altijd bbqen: de prijzen van het vlees is erg goedkoop. Lekker bbq-en dus! Wat ons ook opvalt zijn de aboriginals hier. De een is nog lelijker dan de ander. Veel van hen lopen zwalkend over straat doordat ze continu dronken zijn.

Groeten vanuit een veeeeeel te warm uit Australie! ;)

Edward, Jeroen en Ronald

Jajaa Eindelijk!!

Jajaa eindelijk!

Na maanden van voorbereiding is het dan zover. Eerst willen we iedereen bedanken voor het geslaagde afscheidsfeestje afgelopen vrijdag, waarbij met hoge spanning wordt gewacht op de beruchte filmpjes van o.a. R. Ruiters.

Onze vlucht vertrok maandagmiddag half 5 vanaf Schiphol. Via Londen, Singapore en Darwin landen we uiteindelijk na 36 !! uur in Cairns.
De lange reistijd viel uiteindelijk erg mee. Op Londen hebben we een beetje rondgelopen en een guinnesbiertje gepakt, die niet bij iedereen in de smaak viel. Vervolgens hadden we een nachtvlucht op het programma richting Singapore. Jeroen heeft s`nachts netjes op de spullen gepast terwijl Ed en Ron nog lekker een nachtje hebben kunnen pitten. ‘s Morgens wakker te zijn geworden in Singapore blijkt het lokale tijd alweer savonds te zijn, een heerlijk dagje a la P. Schuitemaker dus! Wij pasten ons in ieder geval wel snel aan het tijdsverschil aan, en hebben daar een lekker lokaal biertje gedronken. Op dit prachtige vliegveld hebben wij 6 uur tijd gedood door wat te gamen en te intenetten.

Via Darwin zijn we eindelijk in Cairns geland waar we ongv 3 uur wegens vertraging in het iets te krappe vliegtuig hebben gechilled. In Cairns is het nog wel even 2 dagen zwaar bewolkt, maar daarna kunnen we toch wel lekker bij kleuren. Hier is het bewolkte weer trouwens zeer goed te doen wegens de tropische warmte.
Ons hostel lijkt een beetje op een hippiedorp en is op het eerste gezicht prima.

Om onze jetlag te verslaan, zijn we de binnenstad van Cairns in gegaan. Leuk stadje met een zogenaamde lagoon. Een gratis openbaar zwembad omdat je hier niet in de zee kan zwemmen in ivm kwallen. Verder beetje gegeten, info aangevraagd en vooral rustig aangedaan. Nu nog even tegen de moeheid vechten en dan een goed nachtje maken om de jetleg te overwinnen.

Morgen, of tegen de tijd dat we deze alinea schrijven alweer vandaag, gaan we een tour naar het great barrier reef boeken :D