KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

2 blogs ineen, dubbel veel lees plezier

Sabadee!

We zijn de eerste week dus heerlijk wezen tuben! Langs de rivier zijn veel mensen met binnenbanden van auto's in het water naast allemaal bucket barretjes half boven het water. Bij deze barren is overal harde muziek en wordt er veel gefeest. Iedereen is hier aan dansen, ouwehoeren, beer-pongen, volleyballen, of aan het chillen. Daarnaast hebben alle barretjes ook nog zwings (touw slingers) glijbanen. Deze varieren van het minimaal 2 tot ongeveer 8 meter hoog. 1 groot gekkenhuis, speeltuin en chill plek ineen. Wel moet er bij gezegd worden dat inclusief de overmatige alcohol consumptie de aller grootste van de swings zijn weggehaald, maar dat er desondanks vorig jaar nog steeds 22 man zijn overleden tijdens het tuben. Klinkt spannend allemaal maar de meesten zijn gewoon dronken figuren die zonder na te denken over de reling van een bar het water in willen springen zonder eerst naar de steen te kijken die eronder in het water ligt...

De dagen zagen er ongeveer als volgt uit. De dag begon met rustig opstaan en het vullen van onze magen. Dit doe je daar in lounge tentjes met allemaal kussen op de grond. In 90% van deze restaurantjes hingen flatscreens waar friends, family guy of southpark op werd uitgezonden. We hebben de dus heel wat comedie gekeken! Vervolgens nog even chillen in onze hangmat voor we ongeveer rond 1 uur naar de rivier gingen. Daar lopen we dan tot ongeveer 7 uur gezellig te doen, te drinken en te spelen als het ware. Wanneer je dan thuiskomt even wat eten en op tijd zijn voor de bucketbar, waarom je van 9 tot half 10 een gratis bucket op kan halen. Dit houdt het tuben ongeveer in. In de vorige blog vroegen wij ons af of we er beter in waren dan surfen. Dit kunnen wij zonder twijfel bevestigen. Elke dag zeiden we tegen elkaar dat de volgende dag een rustdag zou worden. Maar elke keer was er weer een andere goede smoes om toch weer te gaan tuben. We zijn zelfs nog een dagje langer gebleven dan geplanned, maar dit was dankzij onze familie!

De laatste dag zouden we 's morgens de bus pakken naar Vientiane waar wij onze nicht en vriendin Marlous en Milou zouden ontmoeten. Voordat we op de bus stapten keken we nog even op onze mail en hadden ze bericht dat zij de vorige avond al waren gearriveerd in Vang Vieng. Edward en Ronald hebben daarop besloten nog even een dagje te blijven en te gaan tuben met Marlous en Milou. Jeroen zou doorreizen met de 2 meiden waar we al een tijdje mee reizen. En we zouden hem de volgende dag weer opzoeken.

Wij hebben een hele gezellig dag gehad met onze familie en zijn gezellig wezen tuben en wezen eten en drinken! We hebben geprobeerd het tuben goed over te brengen op deze nieuwelingen, maar hebben hierin gefaald. Het was Marlous die in een van haar uitdagende dance moves zich bezeerde en tot de volgende morgen van vertrek erg moeilijk heeft gelopen.. Helaas, maar het was toch een geslaagd familie dagje! Sterkte nicht!

Tussendoor zijn we 1 dag naar een mooi blauw rivierstroomtje en een grot geweest. Deze grot was nog best wel leuk aangezien je zelf met je eigen zaklantaarn je weg moest zoeken en zorgen dat je niet verdwaald zou raken. Dit maakten de geintjes wel wat spannender wanneer de anderen zich weer even hadden verstopt voor de enkeling! Ondanks dit uitstapje, hebben we nog niet heel veel van Laos gezien en dat gaan we de komende dagen doen! We zijn namelijk doorgereisd via Ventiane (de hoofdstad waar niet zoveel te doen is) naar Tha Kheak. Daar gaan we een scooter ronde maken van 3 dagen. Dus allemaal een kleine rugzak mee en lekker scooteren!

Groeten,
Edward, Jeroen en Ronald

Hoi allemaal!

We zijn via de hoofdstad Ventiane doorgereisd naar Tha kek, Ta Khek, of Thakheak. Wij weten het niet precies, maar de plaatselijke bevolking ook niet...Op de verkeersborden worden deze namen voor dezelfd stad afwisselend gebruikt. In stad zouden we aankomen om een scooterronde te maken genaamd The Loop. Dit is een scooterronde om een heel groot plateau heen waar veel koffie wordt verbouwd. De Prinsen zijn samen met 2 andere Nederlanders en een Amerikaanse begonnen aan deze ronde van ongeveer 450km. Jeroen is al doorgereisd om te chillen in Don Det. Hierover later meer. Deze rond was heel erg mooi! Het is een landschap waar vaak de bergen rechtuit de grond komen en er verschillende dallen ontstaan met plateaus ertussen. Je reist in een landschap afwisselend van jungle, dan weer landbouwgrondg waar fruit of rijst wordt geteeld en twee meter verder zijn de buffels aan het grazen. In de rotsen in deze omgeving zitten erg veel grotten. Wij hebben er 3 van gezien. 1 helemaal verborgen en volgepropt met Buddha beelden, de 2e konden we doorheenlopen, en de laatste konden we doorheen varen. Deze laatste, de Konglor cave,was ons doel in dag 3. Dit is namelijk een ondergrondse rivier van 7,5 km lang dat dwars door een grote berg heen stroomt. Heel erg indrukwekkend dat zoiets mogelijk is! Af en toe vaarde je door grote kamers van wel 80 bij 80 meter breed. Het was pikke donker aan het varen en alleen wat zien door de zaklampen die je hebt gehuurd. Af en toe moeten we weer uit ons bootje stappen omdat we weer de grond raakten of er kleine watervalletjes waren.

Van de scootertocht kunnen we een lang verhaal maken maar we zullen kort wat dingen vermelden. De eerste dag was het bijvoorbeeld snachts rijden in het donker over een kuilenweg aangezien we die dag 3 lekke banden hebben gehad, de 2e dag hebben we 63km over een weg met overal kuilen gereden waardoor we er 4 uur over deden. Grappig is dat overal de geiten, koeien, buffels, honden en andere beesten overal op de weglopen. Vooral die buffalo's kunnen een hele hoop achterlaten. Het geintje van Eddie om er doorheen te reiden resulteerde dan ook tot een soort van splash, die via zijn benen ook zelfs zijn korte broek bereikte! Gevolg was dat wij er dus erg om hebben kunnen lachen. Daarnaast hebben we ook veel ontouristischere dorpjes aangedaan waar iedereen echt heel erg enthousiast is. We hebben dan ook minimaal 200x sabidee gezegd naar de plaatsselijke kinderen. De foto's volgen binnenkort nog wel!

Daarna zijn we doorgereisd naar Don Det. Dit is 1 van de eilanden in het gebied de 4000 islands. Na het ‘s nachts ijskoud te hebben gehad in een local bus met alle ramen open, moesten we in Pakse een half uurtje wachten op een wat door locals een ‘truck' werd genoemd. Wij hopen dat het niet echt om een truck ging, maar om een busje... helaas. We moesten in totaal met 31 man achterin een busje met 3 banken zitten. Het was zo druk dat er 2 besloten op het dak te gaan zitten voor deze 3 uur durende truckrit. Gelukkig ergeren wij ons nergens aan en kunnen we er alleen maar om lachen hoe alles er aan toe gaat. Na deze reis zouden we Jeroen weer tegenkomen die alvast was doorgereisd met enkele Nederlanders om daar te chillen. Zijn reis verliep ook anders dan gepland. De buschauffeur had hun niet wakker gemaakt op de overstapplaats naar de truck, waardoor ze 3 uur te ver waren gereisd. Deze afstand moesten ze dan ook weer terugreizen eerst, waardoor ze een vertraging van ongeveer 6 uur hadden.

Maargoed, Jeroen kon dagen bij komen op dit chill eiland. Beter gezegd, chillen is het enige wat je hier kan. Maar dat is ook weer lekker na een paar drukke dagen. Dit eiland heeft pas sinds enkele jaren stroom en sinds 3 maanden internet. Er zijn hier heel veel lounge barretjes en een klein strandje. Je vermaakt je op zo n dag met heerlijk rustig aan doen. En 's avonds gezellig wat drinken. Vervolgens sluit alles om 11 uur en gaat iedereen bij het kampvuur op het strand ouwehoeren. Op dit strand zag Jeroen het trouwens gebeuren hoe er een lijk boven water kwam drijven van een Japans meisje dat sinds 2 dagen was vermist. Het meisje kon niet zwemmen en ging toch ‘s avonds het water in wat snel afloopt met een kleine stroming. Gelukkig merkten we weing van deze sfeer en hebben wij er heerlijk gechilled onder genot van een flesje whiskey, en nog een, en nog een, en.... De whiskey was hier namelijk maar €1,- per hele fles (70cl!) en daarom dronk iedereen hier whiskey op dit eiland. Prachtig, 1 euro!

We zijn op Don Det even iets langer gebleven. Een dag of 5. Dit kwam mede omdat het in Oost-Maleisie slecht weer is en we daarom geen haast hebben. Dus in plaats van in Maleisie nog even aan het strand te genieten moesten we dat ergens anders doen. Jeroen wilde nog even terug naar Sihanoukville (Cambodja) om daar te gaan chillen. De Prinsen gingen liever wat nieuws ontdekken en wilden graag naar Koh Phangan. Hier zijn onze wegen even gescheiden voor 1,5 week en ontmoeten we elkaar weer bij de Cameron Highlands in Maleisie. De komende 1,5 week gaan we dus nog even lekker op het strand chillen en kijken of we nog 1 a 2 daagjes kunnen duiken.

We verlaten bij deze Laos, wat toch echt wel het mooiste land is geweest qua jungle en watervallen waar we tot nu toe zijn geweest! Daarnaast is de bevolking hier echt zo aardig, gastvrij en vrolijk! (maar dat is overigens in bijna alle landen het geval en valt ons echt 100% mee) Ook nemen we hier afscheid van een hele groep gezellige (voornamelijk) Nederlandse mensen waarmee we door Laos zijn getrokken. We gaan weer rijden op betere wegen, maar deze zullen helaas wel allemaal tot ons eindpunt gaan leiden. Over 3 weken, op 11 maart, vliegen we naar Nederland toe (zodat we dan nog precies Peter zijn verjaardag kunnen vieren). We voelen het einde naderen en hebben onze planning eigenlijk al van dag tot dag klaar tot die tijd.

De warme groeten,
Edward, Jeroen en Ronald

Denise

Super leuk verhaal weer jongens! Geniet er weer van!

Xxx

Marianne

Zo jongens nog even genieten en het was weer een mooi verhaal. Leuk even een dagje met Marlous en Milou! Dat hebben jullie goed aan gevoeld. Was net wat ze nodig had, een beejte fam. gevoel. De laatste weken van jullie reis al weer, maar een ervaring rijker. Met veel mooie herinneringen. Wij gaan een weekje op de ski's en hopen jullie op maandag 12 maart te ontvangen. Veel plezier.

Thea

Jullie maken nog steeds veel dingen mee, een hele ervaring in al die andere landen, maar de tijd begint toch te dringen, voor ons gaat het best snel! veel plezier nog de laatste tijd. groetjes , Thea.