KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

Goooooodmorning Vietnaaaam!

Beste trouwe volgers!

Het heeft even geduurd, maar onze blog kan nu ook bevestigen dat we veilig en wel zijn aangekomen in Vietnam! De eerste 2 dagen zouden we via Bangkok reizen naar Hanoi (Vietnam) en daardoor zouden we binnen 2 dagen 3 wereldsteden aandoen, wat wij eigenlijk wel een grappig idee vonden. De vlucht van Melbourne naar Bangkok viel redelijk tegen aangezien we dachten maar een aantal uren te hoeven vliegen.. Na 9 (lange) uren gevlogen te hebben kwamen we 's avond toch nog wel redelijk brak van de vorige avond in Bangkok aan om na een nachtje van 4,5 uur weer door te vliegen. Deze avond hebben we toch nog mooi een stukje Bangkok kunnen zien doordat de taxichauffeur de weg niet kon vinden. Nadat we 200 meter achteruit de op snelweg hebben gereden sloegen we uiteindelijk toch de goede weg in en kwamen we bij ons redelijk luxe hotel aan. Dit bleek een goed uit te komen aangezien de roomservice ons die nacht wakker kwam maken voor onze vlucht. Ronald had namelijk mn zn brakke kop AM en PM niet goed aangepast waardoor we door het hotel wake-up call kregen. Dit hield in dat we binnen 15 minuten met onze slaperige koppen op Bangkok Airport stonden.

In Vietnam hebben we vervolgens nog eens dubbel betaald voor onze visum en zijn we met een taxichauffeur naar de drukste straten in het Old Quarter van Hanoi gereden waar ons hotel ligt. Hanoi staat bekend om het aantal scooters dat er rijden en dat hebben we geweten ook! Werkelijk 10-duizenden scooters scheuren hier aan alle kanten langs je oren. De wegen hier in de stad worden door iedereen gebruikt. Dat houdt in van grote vracht auto's en overbepakte scooters tot mensen met handel. De snelweg hoort hier overigens ook bij. Het is net een film waarin je bent beland! Wij zullen nog wel een filmpje uploaden waarin te zien zal zijn hij wij net als het spelletje Frogger de straten van Hanoi oversteken. Daarnaast moeten we ons erbij neerleggen dat je wordt opgelicht, zelfs een Vietnamees meisje dat uit het zuiden komt dat we hebben ontmoet is continu bezig haar accent te verbergen bij haar aankopen.

De eerste dagen hebben we naast ons verbazen over de drukt onze jetlag en cultuurschok overleefd met veel goedkoop eten (en drinken) en Fifa spelen met de Vietnameze hotelmedewerkers. Deze medewerkers spelen werkelijk elke dag 24/7 Fifa zonder daarbij hun enthousiasme te verliezen. Verder hebben we elke avond gegeten bij de typische straatrestaurantjes op straat. Hierbij zit je op enorm lage krukjes. Aan het eten hoefden wij niet wennen. De Vietnameze keuken is top. Het is niet zo zwaar om te moeten wennen aan de specialiteit zoals heerlijke noodle soep en bananen pannekoeken met chocola :D Waar we wel aan moesten wennen was het eten met stokjes. Maar na 3 maaltijden kunnen we zo door als locals.

Na enkele dagen met veel plezier Hanoi verkend te hebben zijn we 2 dagen naar Halong Bay gegaan. Dit is een vreemd zee-landschap waar op een bepaald stuk werkelijk honderden, zo niet duizenden, rotsen met een ovale vorm uit de zee staken. Tussen deze rotsen van 20 tot 100 meter hoog hebben we in een kano genoten van de mooiste zonsondergang die we ooit hebben gezien! Een andere Nederlandse jongen vond dit blijkbaar ook en heeft diverse malen herhaal dat deze zonsondergang echt Champions Leaugue was, waar wij natuurlijk mee instemden! Nadat we nog naar een expeditie robinson achtige grot zijn gekoanood en een drijvend dorp hebben bezocht kon het feest op onze boten beginnen. Twee boten waren aan elkaar vastgekoppeld en hebben we met de meest gekke engelsen een zeer leuke nacht gehad! De volgende dag nog even genoten voordat we met een 4 uur durende busrit terug zouden gaan naar Hanoi om vervolgens onze aansluiten voor onze 14 uur durende busrit niet te missen! Deze laatste bus is een soort van slaap-bus. Wij kregen helaas de ongunstigste plaatsen en sliepen letterlijk schouder aan schouder met elkaar. Erg gezellig dus! Achja onze busticket waarmee we heel Vietnam doen kostte ook slechts 30 euro.

De volgende dagen zouden we verblijven in Hue. Dit is een plaatsje met erg veel tombes, pagodes, een oude binnenstad dat omringt is door grote stenen muren en overblijfselen van die Vietnam oorlog. De Amerikanen vestigden hier hun bunkers. We zijn hier met behulp van onze eigen prive chauffeurs op motors begeleid langs alle mooie delen van de stad. Dit waren echt grappenmakers eerste klas waardoor we erg hebben gelachen en zelfs nog een biertje hebben gedronken achteraf. Ook met deze heren geld eigenlijk hetzelfde voor bijna al het vervoer in Vietnam: Je wordt continu aangeboden wat je nog meer allemaal kan doen, je krijgt een speciale prijs, en onderweg heb je vaak commercial breaks. Een commercial break is een nutteloze verplichte stop bij een restaurant of een zeer kitcherige souveniershop waar de chauffeurs dan waarschijnlijk een commissie voor krijgen.

In Vietnam is alles heel erg goedkoop en zoals al eerder vertelt is een biertje hier niet duur. Daarom is het deze eerste dagen nog moeilijk om het uitgaan te weerstaan als je zoveel gezellige mensen tegenkomt en ook nog eens de volgende dag vrij bent o:) We zijn dus bijna elke dag uitgeweest wat erg grappig is hier in Vietnam. Terwijl de Dj achter z'n draaitafel meerdere sms'jes loopt te versturen worden wij tot humoristisch wijze als koningen behandeld. Wij krijgen een eigen tafel waar ze na elke 2 slokken bier je glas weer gaan bijvullen, je sigaret wordt binnen 3 seconden door de service medewerkers aangestoken, ook maken deze medewerkers je slippers, en wanneer je naar de wc gaat wordt de kraan door hen ingedrukt, wordt er voor je op het zeeppompje gedrukt en krijg je het handoekje vriendelijk aangerijkt. Ideaal! De clubs zijn wel nooit helemaal vol en staan vol met sfeermakers van de tent zelf, maar als je er met een groep vanuit het hostel heengaat is het altijd de grootste lol. Andere rare dingen zijn hier dat de club bijvoorbeeld geen sluitingstijd heeft maar naar hun zeggen 'till the last one passes out'.

Na Hue zijn we doorgerezen met een goede Zwitserse gozer,Matt. Hiermee zijn we van het plaatsje Hue naar Hoi An gerezen waar we kort zouden verblijven. Heel veel franse invloeden door de kolonisatie in Vietnam zijn hier terug te vinden, maar waar het dorp vooral om bekend staat is het op maat maken van pakken. In 1 van de ongeveer 30 van deze winkels hebben wij een prachtig op maat gemaakt pak laten maken dat voor Nederlandse begrippen heel erg goedkoop is. Deze is per schip verstuurd en zal over slechts 3 maanden bij huize Prins op de deurmat liggen.

Op het moment zitten we weer in een 12 uur durende busrit richting de party place in Vietnam, Na Thrang. Het grappig is dat je heel veel mensen weer tegenkomt aangezien bijna iedereen de bus pakt die bij dezelfde plekken in Vietnam stoppen. Nu zitten we ook weer met meerdere bekenden in de bus richting het zuiden.

Dit was ons verhaal tot nu toe en vinden het leuk dat mensen ons nog steeds volgen! Als we weer een paar leuke ervaringen hebben meegemaakt zullen wij deze uiteraard weer in onze blog posten. Wij wensen iedereen alvast een prettige verjaardag en viering van onze Sint en hopen dat hij ondanks de kou en regen in Nederland toch nog veel cadeaus mag bezorgen! Mocht het trouwens zo zijn dat onze heer niet heeft vernomen dat wij wegens omstandigheden niet in Nederland zijn, gelieve de cadeaus netjes bewaren!

Met vriendelijke groeten,

Edward, Jeroen en Ronald.

Kees M

Wat een fantastische verhalen het lijkt net of jullie
het echt allemaal meemaken , een spannend reis boek en ik leg er zelfs het boek van Johan Cruijff voor weg!
Blijf genieten en take care !
Kees M.

Luka

Wat een leuk verhaal! Jullie maken echt een hoop mee. En aan die ' Veeeeery special price for you my best friend!!' praatjes wen je vanzelf;)

Enjoy!:D

Liefs, Luuk.

Juliette

Vietnam klinkt als bijzonder.. Hoelang blijven jullie hier? Heerlijk! Goedkope cocktails, biertjes, geen sluitingstijden :) zo te horen een energieke stad. Ik kijk uit naar een aantal foto's van jullie en Vietnam! Ik wens jullie sterkte met de busreizen, de hitte.. of valt dit wel mee? en natuurlijk.. de stokjes!!! Ik mag over 24 dagen :D Voorzichtig en blijf vollop genieten! xxx

Dennis

Klinkt als een paradijs!! Blijf lekker genieten en ik blijf jullie verhalen volgen. Hier missen jullie weinig behalve dat het chaos is bij Ajax ;)

Vincent (van de VU)

Lekker bezig bikkels! Jullie vermaken je wel zo te horen.. En hier missen jullie uiteraard niets haha, alleen maar gezeik met Ajax, de euro en kutweer :p

mama sander

Nu boys het gaat goed met jullie.Ik wil jullie wel zien in dat 3delig kostum zeker als San en lies gaan trouwen HA HA.Nieuws......opa wiffrie is overleden auwel was er ook toch een beetje een vriendje van hem. nu weer alles in rustig vaarwater.Geniet van jullie (sterke) verhalen.
Maar ik weet het is een andere wereld. Denk det je niet aalles kan eten......voor je het weet heb je de rees en dat is niet lekker in de bus . Nu vol verwachtig v van het volgende verhaal LATER Sil

Thea Waal

Ik geniet echt van jullie verhalen, het is leuk en duidelijk geschreven. Wie is die auteur? of doen jullie het om de beurt? geniet lekker verder. groetjes van mij.

Nolden

Weer een mooi verhaal! Is er ondertussen al iemand getrouwd/verloofd met een inheemse dame?

Coen en Mieke

Hey boys!
Ja dit is weer een andere wereld hè. Lekker druk, alles door elkaar maar met respect voor ieder voertuig! Grappig om mee te maken dit zullen jullie houden tot en met maart. Heerlijke ervaring. Blijf genieten van alles dan blijven wij jullie volgen. Heel veel plezier en groetjes van ons X.

Nikki

He jongens,
Jullie verhalen klinken echt top! Ben blij voor jullie dat het allemaal wat goedkoper is. Vietnam klinkt echt goed, ben echt super jaloers. Ben ondertussen trouwens wel benieuwd naar sappige verhalen. Worden die ook nog gepubliceerd hier of niet?
Veel plezier nog daar!

Zus

Waha ha ha ha geweldig verhaal! Het woord kano kan ik echt niet normaal lezen hoor ha ha ha.

Dikke kus zus

Marianne

Ha die jongens. Vandaag 5 december en inderdaad gisteren voor Sint gespeeld, niet in pak hoor.
Ja Sint dat is voor jullie heel ver weg, maar onlangs toch een sint cadeau door jullie tante geschonken. Gewoon wat ruimte voor foto's. Want die willen we graag zien. Natuurlijk ook de verhalen, want jullie begeven juliie in een hele andere wereld! Lekker pittige hapjes en lekker goedkoop. Geniet en groeten tot het volgende verslag. Natuurlijk ook groeten van (st)Bart.

Peet

Prachtige verhalen en foto's. Jullie hebben ook in een bejaardentehuis gezeten met bingo, zo te zien. En Roy Ruiters aan het voetbalvolleyballen. Blijf fotoshooten en vooral schrijven, want we smullen ervan. Groeten

Tim R

Mooie verhalen boys! Klinkt allemaal erg bekend, ZO Azie is top!

Groeten vanuit Miami

Frank

Hallo Jeroen, Sam en Daniel hebben mij jullie weblog laten zien en vind het erg leuk om te lezen. Vooral Vietnam vond ik leuk omdat ik daar ook zo ontzettend genoten heb dus de verhalen zijn erg herkenbaar.
Begrijp dat jullie naar Cambodja gaan. Misschien heb je daar al iets over gehoord van Sam en Daniel. Niet zo mooi als Vietnam maar zeker de moeite waard. Vooral Ankor Wat is schitterend. De mensen zijn daar super lief en het eten is daar nog goedkoper! Jullie zullen genieten.
Veel plezier nog en doe voorzichtig. Frank

Sam D

hallo jongens, jullie gaan ook naartoe waar ik ben geweest Cambodja is je haar lang dan gaan ze daar aan je haar zitten, en veel meiden zullen naar jullie kijken want jullie zijn groot. veel plezier Sam D