KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

Richting Melbourne.....en Koalaaaaa's

Zoals beloofd zijn we iets eerder met dit blogje! Na een flinke dag rijden zijn we aangekomen bij de zuidelijkste stranden voor New South Wales. In de buurt van Narooma hebben we een mooie relatief goedkope camping aan het strand gevonden. Hier hadden we vanuit onze slaapplek prachtig uitzicht op een baai. Deze goedkope camping bleek naar ons inziens nog een stuk goedkoper te zijn dan verwacht. Vanaf de vorige middag was de receptie tot vanmorgen dat we weggingen namelijk dicht. Nadat we de camping afreden stopten we nog even op een parkeerterrein een klein stukje naast de camping met een prachtig uitzicht om een ontbijtje te eten. Helaas bleek de camping eigenaar het stuk achter ons aan gerend te zijn om onze camping fee te innen!

Al met al waren we dus erg vroegop in een dag waarin we van plan waren nationale parken te bezichtigen. Deze dag hebben we veel natuurparken bezocht die voornamelijk aan stranden lagen. Veel mooie baaien gezien, die vroeger aanmeer plaatsen waren voor schepen die vroeger Australie ontdekten. Enkelen ligen hier ook in de zee als wrakken.

Hierna was er niet zo heel veel echt intressants gebeurd onderweg en zijn we weer richting Melbourne gegaan. We naderen Melbourne al, dus deze en de 2e dag hadden we even lekker rustig aan gedaan en vroeg gestopt. Dit was heel ideaal aangezien onzecamping waarschijnlijk de enigste is met een grote jacuzie waar wij uiteraard van gebruik hebben gemaakt! De tijd verstreek en het was alweer tijd voor avondeten. In de gezamenlijke keuken zat een groep van ongeveer 20 gepensioneerde ouderen aan het eten. We raakten aan de praat met deze mensen en werden meteen uitgenodigd om mee te eten, inclusief desert! We kregen zelfs wijn aangeboden, maar aangezien we al zoveel hadden gekregen was het ons inziens even teveel van het goede. Wij schonken onze eigen goon (goedkope wijn in pak) in waarna het hele gezelschap ons aan het uitlachen was! Ook kregen we allemaal een bingolootje, maar helaas hadden we weinig geluk. We hebben een erg leuke avond met deze mensen gehad, ookal taaide het hele gezelschap al om 9 uur af.

Vervolgens stond Philip island op de planning. Dit is een eiland in de buurt van Melbourne waar 's avonds de 30-40cm grote (/kleine) pinguins het land op komen om te slapen. Een erg mooi fenomeen! Er kwamen letterlijk honderden pinguins het strand op om naar hun nestjes in de duinen te gaan. We konden de pinguins van nog geen meter afstand zien. Wel moeten we erbij vertellen dat dit het meest commerciele natuurverschijnsel ter van de wereld is. Ze heben namelijk daadwerklijk 3 grote tribunes op het strand geplaatst, waar plaats is voor 4000 man, wat de sfeer toch wel redelijk weg haalt. Het is net als naar de bioscoop gaan: Een groot parkeerterrein, welkomsthal waar je drank, hamburgers en popcorn kunt halen aan de bar, er mag niet gefotografeerd en gefilmd worden en de aanvang tijd is half 9 want dan start de ‘Pinguin Parade' ( Zo noemen ze het echt). Het enige wat ons nog ontbrak waren de levende pinguin mascottes. Tot het humoristische aan toe commercieel, maar wel echt heel cool om mee te maken!

We naderen onze laatste dagen met onze camper en hebben deze nog tot de 18e. We zijn aardig doorgereden de laatste weken en hebben genoeg tijd om in Melbourne te komen. We hebben de afweging gemaakt tussen Canberra (de hoofdstad) of de Great ocean road (dat een stukje verder dan Melbourne is). Aangezien we niet heel veel bijzondere verhalen horen over Canberra hebben we besloten de Great ocean road te doen waar iedereen lyrisch over is. De camper moeten we in Melbourne inleveren, waardoor we deze stad als laatste bezoeken in Australie. Inmiddels staat er al 5000 km op de teller en zijn we met de pond langs Melbourne gegaan. De camper heeft het tot nu toe helemaal overleeft, we hopen alleen dat we niet af en toe geflitst zijn. Dit gaat vooral om te grote steden. Buiten deze steden om geld er over het algemeen een prachtig flits systeem waar ze in Nederland best een voorbeeld aan kunnen nemen! Er wordt hier namelijk vaak van tevoren met behulp van 3 achtereenvolgende verkeersborden aangegeven dat er een flitser aan gaat komen. Briljant systeem!

Nu zijn we bezig met de great ocean road. De zogenaamde 12 apostles (12 stukken rots die midden in de kustlijn staan) hebben we gister gezien. Dit is echt een hele indrukwekkende kustlijn met veel geweld van de zee. Daarom staan zijn de rotsen rondom deze apostles weggeslagen. Daarnaast kunnen wij gelukkig nog vertellen dat wij hier wilde koala's hebben gespot! In een park even ernaast liepen er heel veel rond, erg mooi om te zien hoe bijvoorbeeld de moeder koala's de baby's op hun rug dragen. Deze beesten lijken net zo zacht als knuffels, maar raak ze niet aan want ze hebben erg grote klauwen om mee in de bomen te klimmen!

Ons laatste doel voordat we uit Australie vliegen is Melbourne. Hier leveren we morgen de camper in en gaan we nog 4 dagen in een hostel slapen en de stad verkennen. Natuurlijk zijn we ook geinteresseerd in het nachtleven!

tiny steemers

heel leuk dit deel, hebben wij n.l. zelf ook al veel gezien aangezien onze zoon met gezin in Melbourne woort.
het zijn geen 12 apostles meer maar een stuk of 8 een paar jaar geleden zijn ze in elkaar gestort. maar wel mooi om te zien, zijn jullie ook naar the Blue Lagune geweest? De pinguins moet je gewoon een keer hebben meegemaakt, hoe vonden jullie het bord bij de uitgang dat je onder je auto moest kijken. lachen. hadden jullie goed weer met de parade, meestal is het er behoorlijk koud. over 4 weken zijn wij ook weer tot eind jan. down under. goede reis verder en bedankt voor jullie leuke verhalen. Tiny

hierzijn opa en oma koppes wieder

hoy jeroen,alvast gefeleciteerd met je vaders verjaardaga.sZaterdag.het wordt bij Daniel gevierd,lekker goedkoop voor je ouders he?noe jongen,nog veel plevier en ook je vrienden.veel liefs en groetjes van de oudjes uit Zwaagdijk.

Coen en Mieke

Hey travellers! Klinkt goed allemaal! Wat een mooie tijd en wat genieten jullie lekker. Marlous en Milou rijden nu achter jullie aan...Nou ja.. We wensen jullie heel veel plezier en kijken weer uit naar jullie volgende verhalen. Wij hebben de Sint net ingehaald. Ook begint het hier al af en toe te vriezen. Dus jullie zien een heel ander temperatuurtje. Groetjes van ons.