KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

Het is tijd, de hoogste tijd...

Beste vrienden, famillie, collega's en kenissen!

Vorige keer waren we gebleven bij de aankomst in het Taman Negara national park. In dit natuur park park zijn we gelijk dezelfde dag nog een nachtsafari wezen doen nadat we de hele dag een beetje zijn wezen uitrusten van de nachtbus. De nachtsafari is het het mooie uithangbord voor wat een nachtelijk rondje van een uur bleek te zijn beginnend op het resort gevolgd door 500 meter de jungle in en weer terug. Gewapend met een klein zaklampje, een telefoon en een leeslampje liepen wij achter onze gids aan die gelukkig wel goed materiaal bij zich had. Nadat we ons hadden voorgesteld, en er achter kwamen dat het best wel raar is om mensen met een stompje een hand te geven, kon het beginnen. Zo begonnen we onze safari met de overenthousiaste guide op jacht naar een grote EN een kleine krekel(!!!). Vervolgens liet hij ons wat spinnen zien die niet groter dan 4 cm waren en een cocon met een vlinder. Gelukkig waren deze avond nogal melig en vonden het maar wat amuserend om tot deze vondsten te komen en te guide meerdere malen veschillende soorten dieren na liep te doen ter informatie. Eenmaal in de jungle was het wel mooi om snachts hier doorheen te lopen en alle vreemde geluiden te horen. Hier werd het ook wat spannender toen hij ons wat herten en schorpioenen kon laten zien. Het indrukwekkenste was toch wel de butt eating spider die boven ons in de boom zat. Deze spin is even groot als een tarantula en net zo dodelijk. Na deze nachtsafari zijn we gelijk wezen slapen om vroegop te gaan staan voor onze trekking de volgende dag.

Ook deze dag zouden we onze over enthousiaste guide weer krijgen. Een erg leuke man die ons veel kon vertellen over de jungle en liet op zo'n manier zien alsof wij de eersten waren aan wie hij dit ooit heeft verteld. Wij zijn met hem heuvelop en heuvel af geweest 3 uur lang. Deze jungle was weer heel anders dan die we in de andere landen hebben gezien, dus het was erg leuk om nieuwe dingen te zien. Onze kon ons ook dingen vertellen of laten zien zoals welke bomen goed verkochten in het westen, welke planten verwerkt worden in medicijnen, welke bladeren je jezelf mee moest insmeren tegen de muggen, of bijvoorbeeld welke bladeren werden gebruikt als schuurpapier. Aan het einde van de tocht zijn we via touwbruggen tot 45 meter hoog een stuk door de jungle heen gegaan. Super mooi! Na deze tocht gingen we door naar Kuala Lumpur. Nog even afrekenen bij het hotel en... Oh we hadden niet genoeg Maleisische Riga's meer op zak, de pin automaat was een uur verder en we konden geen geld krijgen via creditcard. Gelukkig konden we in Thaise baht betalen maar wel met een rate die ongeveer 30% hoger lag! Toch maar gedaan zodat we de volgende dag vroeg weg konden naar Kuala Lumpur.

In Kuala Lumpur zaten we in een hotelleje uitkijkend op een zeer groot gebouw. Uiteindelijk bleek dit een heerlijke plek te zijn. Dit grote gebouw is namelijk het grootste winkelcentrum (Times Square) van het land en stond midden in het centrum van Kuala Lumpur. De dag van aankomst hebben we ons vermaakt met winkelen in dit centrum. Een nieuw record kan ik zonder twijfel zeggen, maar liefst 6 uur lang zijn we bezig geweest! Dit winkelcentrum had 9 verdiepingen welke ongeveer 3 voetbalvelden per verdieping groot was, het scheen meer dan 1000 winkels te hebben en had op de rooftop een zwembad. Daarnaast kon je er bowlen (48 banen), karaoke, naar de bios, fitness, poolen en er was zelfs een pretpark inclusief 8-baan door het winkelcentrum. De 2e dag hebben we een toeristen bus gepakt die langs alle main spots van Kuala Lumpur gaat. Zoals China town, Little india, Petronas Towers, KL-tower, of het presedentieel paleis. Wij zijn gestopt bij de Petronas Towers. Dit is de trots van de stad. Deze torens staan op plek 3 van de hoogste gebouwen ter wereld en zijn 452 meter hoog. Heel vet om naast te staan! Hier zijn wij niet omhoog gegaan. Wij hebben ervoor gekozen om naar de KL-tower te gaan. Dit is ook een van de grootste broadcasting towers ter wereld. Hierin had je een mooier zicht op de stad en zo konden we ook nog eens goed naar die 2 andere torens kijken op een hoogte van 276 meter. Tegen de tijd dat we klaar waren met het rondje stad hebben we nog wat gegeten en was de dag eigenlijk alweer over.

Vandaag hebben we Kuala Lumpur verlaten en zijn we naar Singapore gereisd. Dit is de stad waarvan we een ongeveer een jaar geleden al wisten dat het zou eindigen. Best wel gek om er dan te zijn. We hebben het nog wel erg naar ons zin hier hoor, maar gelukkig hebben we er wel wat meer vrede mee om naar huis te gaan 5,5 maand later. Achja, of we het nou willen of niet, we moeten naar huis. Daar kunnen we in ineer geval wel weer even wat echt Nederlands eten en opstaan met een broodje grillworst, kaas of filet americain!

Groeten,

Edward, Jeroen en Ronald

Coen en Mieke

Ja het zit er bijna op. Een hele ervaring rijker!! Geweldig!! Wij hebben al deze highlights in Maleisië en in Thailand ook allemaal bewonderd. Dus we kunnen hier nog even lekker over nakaarten. Het zal voor jullie ook een heel indrukwekkende en prachtige wereldreis geweest zijn!! Super dat jullie dit gedaan hebben. Tot 12/3. Groetjes van ons.

Esmée

Hoi Jongens,
Goede en veilige reis terug gewenst! Het zal wel weer wennen zijn in dit koude, saaie Nederland na al die dingen die jullie hebben meegemaakt. Maar het is natuurlijk ook wel weer leuk om iedereen weer te zien.
Tot gauw,
Groetjes van Esmée

Frits en Mary

Aan alle dingen komt een eind, zo ook aan deze geweldige reis en alle mooie ervaringen die jullie hebben opgedaan. Het mooie is dat niemand je dit meer af kan nemen en de herinnering je, je hele leven bij zal blijven. Vanuit een grijs Nederland wensen we jullie een goede en veilige reis terug naar huis.

Groetjes,
Frits en Mary

THEA

GOEDE REIS ALLEMAAL EN RONALD TOT ZIENS BIJ LEEN !!!!!

netty

jongens wat een verhalen in die 5,5 maanden. ik heb ervan genoten. Ik ben blij dat jullie zo'n mooie reis hebben gemaakt en daarvan zo genoten hebben. Ik wens julllie een goede terugreis en zal heel blij zijn jullie maandag weer te zien. gr. mam.