KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

Het prachtige Laos! Van Luang Prabang naar Vang Vieng

Beste allemaal!

De afgelopen maand werden in Thailand vergezeld door Kim en Roy. Helaas zijn deze 2 vertrokken en reizen we weer met z'n 3-en verder naar Laos. We hebben hierbij een 2 dagen durende bootrtrip geboekt waarmee we via een slowboat de grens over zouden steken om daarna in Luang Prabang aan te komen. Echter bij de grensovergang liep het minder soepel dan verwacht. In de ambassade in Bangkok werd beweerd dat het noodpaspoort van Edward compleet was en inclusief zijn visa. Echter de grenscontrole beweerde dat het paspoort niet goed was waardoor ze contact op moesten nemen met Bangkok. Vervelend want het was zondag en dit lukte niet. Gelukkig hadden we 'precies' genoeg geld bij ons om toch door te mogen toen we al onze laatst Thaise Baht opzichtig op tafel hadden gelegd. Natuurlijk verdween dit uiteraard in de zakken van de meneer op de grensovergang, maar zo hoefden we onze boot niet te missen.

Deze boottrip over de Mekong was erg mooi. In een bergachtig gebied vaarden we langs diverse bergstammen die afgezonderd leven. We hebben een erg gezellige boot en hebben hier verschillende Nederlanders tegengekomen waarmee we de afgelopen dagen veel hebben gedaan. Ideaal zo'n barretje op de boot!

Nadat we aankwamen in Luang Prabang hebben we afgesproken met deze groep en zijn we hiermee uit gegaan. Nouja uitgaan... In Luang Prabang (en zo schijnt het in veel plekken in Laos te zijn) moeten de plaatselijke kroegen en restaurants allemaal om half 12 sluiten. Het enige wat dan nog over blijft is de bowlingbaan die tot 2 uur open is. Dit is allom bekend dus het is telkense erg gezellig bij de bowling baan met heel veel jongeren! Telkens zijn alle banen bijna bezet en hoeven we niet over het niveau naar huis te schrijven. Wel moet er gezegd worden dat Edward een seriues potje heeft gespeeld en daarmee genoeg punten scoorden voor een prijs. 169 punten was genoeg voor een plaatselijk pakje sigaretten dat zo vies was dat deze gelijk in de vuilnis bak belandde. De vuilnisbak is overigens gewoon op de grond aangezien er bijna geen vuilnisbakken zijn, waar je ook bent. Het is heel normaal in Zuid-oost azie om het vuil niet gewoon weg te gooien op straat. Zo hebben we zelfs hele vuilniszakken opgeruimd zien worden door deze in de een rivier te gooien.

De dagen in Luang Prabang zijn we doorgenkomen door een grot en een grote waterval te bekijken. Deze grot is veel te groot aangeprijst aangezien het niet meer voorstelt dan een grot van 20 meter dat helemaal is volgepropt met Buddha beelden. Dit was dus een lachtertje. De dag daarna heeft Luang Prabang het goed gemaakt, want deze waterval is de mooiste, grootste en blauwste waterval die we ooit hebben gezien! Deze bestaan uit 2 grote watervallen van ongeveer 20 a 30 meter met daarom heen nog eens een stuk of 100 kleinere watervallen. In 10-tallen kleine pooltjes konden we nog even een frisse duik in het water nemen. De foto's zullen genoeg zeggen! Hopelijk staan deze er een beetje snel op. We zijn deze nu aan het uploaden met een snelheid van 8 foto's per uur, maar hebben ook nog een achterstand van 500 foto's in thailand...

Gister hebben we er een 6 uur durende busrit in een mini van opzitten. Deze was vrij slopend het continu haarspeld bochten zijn en de wegen in Laos erg slecht zijn. Je rijd zeker niet harden dan 50 en je zal gemiddeld 30km per uur rijden. Inclusief onze slechte voorbereiding was het best slopend. Nouja de volgende 7 dagen hebben we een mooi vooruitzicht en gaan we toch tuben in Vang Vieng. We hopen overigens dat we dit makkelijker zullen leren dan surfen. Dit zal waarschijnlijk wel, want tuben is met een autoband door alle riviertjes heen dobberen en bij allemaal barretjes naar binnen getrokken worden om te hele dag feest te vieren. Veel kunnen drinken is daarbij een belangrijke vereiste. Eens even kijken hoe dit ons af zal gaan!

Nou tot snel want we zitten hier nog maar 5,5 week!

Groeten,

Edward, Jeroen en Ronald

Kelly

Klinkt weer helemaal goed daar zeg, jeetje! Stiekem wel een beetje jaloers hoor. Aan de andere kant zitten wij in de sneeuw (ik haat sneeuw -_-) en is de ijsbaan ook weer open, zag ik via Lisette op twitter =P
Geniet er nog maar van, gaat snel snel snel!

Liefs

Frits en Mary

Hey mannen wat is het toch elke x weer leuk om jullie verhaal te lezen,pfff drank viert hoogtij bij jullie,he.Pas maar op anders kunnen jullie hier eenmaal terug gelijk door naar een ontwenningskliniek,of uhhhh is dit heel stom van mij,waren wel wat gewend he;)groetjes vanuit een mooi wit Nederland en ik las dat de ijsbaan dit jaar 150jaar bestaat dus moet jullie eigenlijk ook wel feliciteren hè,Ed en Ron er liggen van jullie heel wat schaatssporen daar op de baan.xxxxxxxx

Marlous

Jongens echt te grappig dit!! Ik Google: waar uit te gaan in luang prabang, krijg ik als tweede link jullie site!!! Dat is toch mooi:) wordt nog een wereldpagina. Gelijk maar even het verslag weer gelezen! Erg leuk!! Wij gaan toch met de bus naar chiang mai ipv slowboat, scheelt tijd en we hoorden er gister wat mindere verhalen over. Geniet lekker!! Xxx