KoppesEnDePrinsen.reismee.nl

Het laatste Thailandverhaal!

De laatste blog die ik zal schrijven, omdat ik op dit moment alweer in Bangkok zit om vanavond het vliegtuig richting huis te pakken!

Op 20 januari kwamen we aan in Chiang Mai, een stadje in het noorden van Thailand.
De eerste dag hebben we een paar rondjes door de stad gelopen om het een beetje te verkennen.
's Avonds ben ik samen met Edward en Jeroen naar een barretje geweest om af te spreken met een klasgenoot van Jeroen die toevallig ook in Chiang Mai was.
Hij trok in bij zijn schoonfamilie, met een echte thaise moeder, die ons later kwam vergezellen en allerlei thaise hapjes liet proeven.
In Thailand draait alles om eten, ze zijn er de hele dag mee bezig.
Na heel wat hapjes en Sangsom (thaise whiskey/rum) later zijn we terug gegaan naar het hostel om te gaan slapen.
Zo'n bed ligt toch wat lekkerder dan een treinbed!
De volgende dag hebben we een scooter gehuurd, wat hier ongeveer maar 5 euro is voor een hele dag.
We hadden een route uitgestippeld op weg naar een grote waterval met 10 levels, maar onderweg kwamen we een snakefarm tegen waar ook een slangenshow werd gegeven.
Ik heb toch wel eventjes gegild met mijn slangenfobie om de trucs die ze met de slangen doen.
Na de show mochten we op de foto met een slang, en zelfs ik heb dat gedaan!
Op die foto is vooral te zien hoe eng ik het vond, maar dat ter zijde.
Na de show op weg naar de waterval.
Dit was weer een supermooie maar wel een flinke klim om alle 10 de niveaus te bekijken.
Even zwemmen en weer richting het hostel.
's Avonds hebben we een bezoekje gebracht aan de bekende night bazaar en wat rondgelopen en een beetje geshopt.
Leuk was om te zien dat alleen de jongens wat aanschaften en ik met lege handen naar huis ging, wie is hier nou shopverslaafd?!
Vroeg slapen, omdat we de volgende dag een flink programma hadden geboekt!
om half 9 werden we opgehaald om vervolgens naar de butterfly-orchid garden te gaan.
Mooie bloemetjes hoor, maar de vlinders waren nergens te bekennen!
En toen onze tourguide zag dat de jongens meer interesse hadden in het kleine fonteintje dan in de bloemen, was het tijd om verder te gaan.
We gingen naar 1 van de bekendste hilltribes in Thailand: de Longnecks.
Dit zijn vrouwen met zware metalen ringen om hun nek om de nek wat langer en sierlijker te maken, net zoals bij een zwaan.
Het dorpje was zo commercieel als maar kan, maar toch vond ik het best indrukwekkend om dit eens in het echt te zien.
Hiera ging onze trip verder naar iets wat ik heeel graag wou doen: Olifanten rijden!
Superleuk, maar ook bizar om op zo'n groot beest te zitten!
Na een ritje van een uurtje mochten we de olifanten nog wat banaantjes voeren en ging onze reis verder naar, alweer een waterval!
Een flinke klim van een uur door de jungle, waar je af en toe goed moest oppassen om niet te vallen.
Dit bleek maar weer, want onderweg omhoog zagen we een brancard ( lees 2 bamboestokken met een doek ertussen) naar beneden gaan met een jongen erin die waarschijnlijk 2 armen had gebroken!
Iets voorzichtiger lopen dan maar, althans, ik in ieder geval wel!
Eenmaal boven mochten we weer even zwemmen onder de waterval, iets wat voor ons nu heel normaal is, maar als je daar later aan terug denkt is het toch wel bizar.
De laatste stop van de dag was raften!
Na de veiligheidsinstructies mochten we de raft in om de wilde rivier op te gaan.
Super ervaring, en niemand van ons had dit ooit eerder gedaan!
Zonder om te slaan zijn we veilig bij het eindpunt aangekomen, waar we nog een stukje mochten 'bamboo raften', wat in houdt dat je op een bamboe vlot peddelend vooruit komt.
Dit was een beetje een flop, aangezien het vlot naar beneden zonk als er 2 man op stond, en het bamboe spontaan door midden brak.
In het bustje richting het hostel hoorde wij dat het die avond chinees nieuwjaar zou zijn! (23 januari)
Het leek ons wel een goed idee om richting Chinatown te gaan om het vuurwerk te bekijken, want China is natuurlijk het land van het vuurwerk, dus er zal wel genoeg te zien zijn!
Op de rooftopbar hadden we goed uitzicht over de lucht, en nu maar wachten tot het 12 uur was.
Nou, om 12 uur was er geen verschil met hoe het om 11 uur was, of eigenlijk elk uur van de avond: geen enkele vuurpijl te zien!!
Helaas, maar niks aan te doen! Op naar het hostel dan maar weer.
De laatste dag ben ik samen met Ronald en Edward op de scooter richting de Doi Suthep geweest: een tempel die gebouwd is ter ere van een witte olfiant.
Niet over nagedacht dat de knieen en schoudes bedekt moesten worden, kregen we een nieuwe outfit bij de tempel.
Ronald en Edward hadden een mooie hippiebroek en ik kreeg een doek over m'n schouders een een wikkelrok tot aan m'n enkels!
Het is bizar om te zien dat er bij zo'n tempel zoveel mensen komen om een gebed te doen, en bij elk buddhabeeld zitten ook weer mensen!
Je kijkt je ogen uit in zo'n tempel!
's Avonds vroeg naar bed om de volgende dag naar onze laatste bestemming te gaan: Chiang Rai!

De eerste dag in Chiang Rai zijn we op zoek gegaan naar een travel agency om een jungletrip te boeken.
Nadat dit gedaan was en we op zoek gingen naar een restaurantje, liepen we tegen ''the old dutch'' aan!
Een restaurant waar nederlandse specialiteiten worden verkocht, zoals stamppotten en gehaktballen, maar ook frikandellen, kaassoufle's en kroketten!
Na de laatste 2 besteld te hebben, werden we eigenlijk teleurgesteld: de kaassoufle was een gewone kaasloempia en de kroketten waren mislukte bitterballen!
Zo zie je maar weer, bestel nooit hollands eten in een ander land.

De volgende dag hebben we weer scooters gehuurd en zijn we op weg gegaan naar de golden triangle: een 3 landenpunt waar je Thailand, Laos en Myanmar kan zien!
Na hier geweest te zijn, en Edward zijn lekke scooterband te hebben laten maken ( ja alweeer Edward met pech!) zijn we een stuk verder gereden en kwamen we opeens aan bij de streng beveiligde grensovergang naar Myanmar!
Hier hebben we snel nog even een rondje gelopen over de plaatselijke markt en toen weer terug richting het centrum om de scooters op tijd terug te brengen!
Onderweg was er nog bijna een botsing met een autotje dat kruislings de weg over stak, maar wat bleek: hier zat geen bestuurder in!
Dus dit karretje reed regelrecht de greppel in!
Handig, zo'n handrem!

De volgende dagen zouden we de jungle trekking doen.
om 9.00 uur werden we opgepikt om gedropt te worden in de jungle om een tocht van 4 uur te maken!
Flinke tocht aangezien er geen wandelpaden waren en je dus echt een bamboestok nodig had om een beetje stevig te staan!
Aangekomen bij een klein dorpje in de bergen, wat werd beschreven als een ouderwetse hilltribe, maar zo toeristisch was als het maar kon, inclusief hotel!!
mochten we onze spullen in de ''slaapkamer'' van die nacht leggen.
Een klein bamboehutje met superdunne matrasjes!
Vanaf daar nog een klein tochtje naar een waterval gemaakt en daarna gegeten en vroeg slapen.
Voor het slapengaan nog even een blik geworpen op de sterrenhemel, waar echt bizar veel sterren te zien waren!
En toen het begin van een helse nacht, want wat was het koud onder een mini fleece dekentje!
Ik heb nog nooit zo graag gewild dat het snel ochtend zou zijn!
De volgende dag nog een tochtje van 2 uur gemaakt.
Onze plaatselijke tourguide kon alles maken van bamboe: van bekertjes tot chopsticks!
Deze kregen we mee om later noodlesoup op natuurlijke wijze klaargemaakt te eten uit onze eigen bamboocups!
Later kwamen we uit bij de hot springs: een bron met water van 87 graden.
Ook was er een zwembad met water van ongeveer 40 graden waar wij even in konden relaxen.
Hierna gingen we weer richting het hotel om nog even in de lobby te kunnen zitten.
Hier ontdekte we dat er nog al een rare business aan de gang was!
Er kwamen mannen met dikke auto's, die werden voorgesteld aan 3 jonge meisjes.
De man mag een keuze maken uit 1 van de 3, om die mee naar boven te nemen.
Heel bizar om dit zo te zien gebeuren.

De laatste dag met z'n allen ben ik nog even met Ronald samen op stap geweest.
's Avonds met z'n allen uit eten en de volgende dag werden Ronald, Edward en Jeroen om 06.30 opgehaald om hun reis voort te zetten naar Laos.

Dit was het einde van mijn Thailandavontuur, waar ik echt een super tijd heb gehad!
Vanavond pak ik het vliegtuig om dinsdag om 14.00 uur aan te komen in het o zo koude Nederland!
Vanaf hier stoppen mijn blogverhalen en zullen jullie het weer moeten doen met de blogs van de jongens!
Ik vond het in ieder geval erg leuk om te doen en ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!

Bedankt voor het lezen!

Groetjes,